Ikke glad for at tage flaske

14. februar 2013

Alder:
4 mdr.

Ikke glad for at tage flaske

Kære Helen

Jeg skriver til dig, da min dejlige dreng på 4 måneder ikke er glad for at tage flaske, når han er træt, dvs. hver gang han skal sove.

Det har aldrig været rart for ham at spise. Lige fra fødslen, havde han svært ved at sutte ved mit bryst. Han ville helst ligge med hovedet bøjet bagover, og så er det svært både at sutte og synke. Det viste sig at være blokering i nakken pga. en hurtig fødsel, som først blev behandlet, da han var 6 uger. Allerede den første aften blev jeg udstyret med ammebrik og efter få dage, blev jeg nødt til at supplere med flaske, da han ikke tog ordentligt på. Vi brugte et calma-hoved, for at flasken skulle ligne brystet mest muligt.

I de efterfølgende uger strakte måltiderne sig over lang tid, nogle gange 2 timer, da han blev udmattet og faldt i søvn, før han blev mæt. Han tog dog vældig fint på, men det var en kamp at få mad i ham. Lige før jul, fik jeg brystbetændelse, og han ville hverken tage bryst eller flaske, hvorefter jeg tog den meget svære beslutning at holde op med at amme. Det tog noget tid for ham at vænne sig til flasken, men det hjalp gevaldigt, da vi gav ham et almindeligt suttehoved. De første dage slugte han nemt 150 eller 180 ml. Han var meget sulten, efter ikke at have fået nok i nogle dage. Over den sidste måneds tid har han taget færre og færre ml per gang. Nu er jeg glad, hvis han tager 100ml til et måltid. Jeg fik at vide, at jeg ikke skulle presse ham.

Han får mad om morgenen, når han vågner og derefter lige inden og efter sine lure. Jeg følger dine råd med tre lure om dagen. Efter lurene går det fint. Det er her, han tager mest, specielt først på dagen, og han er ivrig efter at få flasken, men har svært ved at koncentrere sig om at spise. Han er i en periode, hvor han tager alle indtryk til sig. Efter 1½ time er han træt igen. Jeg forsøger at strække den lidt, men ikke for meget.

De første dage, jeg gav flaske inden en lur, gik det strålende. Han tog flasken i min favn og faldt i søvn. Efter et par succesfulde dage, ville han ikke tage flasken hos mig, og jeg begyndte at lægge ham på sofaen, berolige ham med en sut og så liste sutten ud og flasken ind. Sådan kan jeg nogle gange få noget i ham, ...

Annonce

... inden han skal sove. Jeg synes, han virker sulten. Når han sidder ved mig, tager han nogle gange et par slurke og stikker så i et hyl og vil ikke mere. Det er som om, han vægrer sig ved flasken. Andre gange, begynder han at græde, bare jeg lægger ham i min favn. Jeg gør alt hvad jeg kan for at det skal være hyggeligt, og jeg giver ham flaske samme sted hver gang. Det er også det sted, han har dårlige erfaringer med, da han var helt lille, men når han er frisk går det jo fint.

Jeg forsøger at indføre et putteritual inspireret af dig;-) Om aftenen, hvor han er rigtig træt, lykkes det mig dog ikke altid at give ham en natflaske, så jeg er nødt til at få ham til at sove lidt inden. Det foregår ved, at jeg går rundt med ham og vugger ham i søvn, og så vågner han (stadigvæk hos mig) efter 40 min. og tager så fint sin natflaske. Vi har hele tiden vugget og sunget ham i søvn, siddet med ham i en halv til en hel time og så lagt ham for natten. Jeg tolker det som et udtryk for, at han har svært ved at komme videre fra et søvnstadie til et andet, og at han har brug for meget kropskontakt. Han har sovet rigtig meget på mig de første par måneder. Han får en eller to flasker i løbet af natten, hvorefter han sover fint videre. Her kan han godt tage 150 ml, med mindre han falder i søvn, inden han er ”færdig”.

Jeg forstår ikke, hvad der er i vejen. Selv når det går godt om dagen, kan han spytte flasken ud efter kun 70 ml, smile op til mig og begynde at ligge og pludre. Han får ca. 700-800 ml i døgnet fordelt på ca. 8 flasker, en sjælden gang 1000 ml.

Han er en meget aktiv dreng, han udvikler sig, som han skal og ligger over sin vækstkurve. Han vejer 7,3 kg og er 64 cm lang. Han har fint gang i maven så godt som hver morgen, og jeg tror ikke, han har ondt i maven. Skal jeg bare acceptere, at han ikke er en storspiser? De skulle jo være gode til at regulere deres indtag selv. Jeg pønser på snart at introducerer ham for grød, men tror ikke, han er helt klar endnu. Jeg vil også gerne snart begynde at øve, at han falder i søvn i sin tremmeseng, men synes, det er svært, så længe spiseriet volder problemer. Jeg håber, du kan kaste klarhed over situationen.

Kærlig hilsen
Anita

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke